با توجه به مزایای DSMES و مقرونبهصرفه بودن آن اما موانع متعددی برای بهرهوری و استفاده از آن برای افراد مبتلابه دیابت وجود دارد. این موانع عمدتاً شامل موانع مرتبط با سیستم درمان و یا موانع مرتبط با خود بیمار دیابتی است که شناسایی این موانع میتواند به برطرف شدن آنها کمک کند.
موانع مرتبط با سیستم درمان شامل:
موانع مرتبط با بیمار شامل:
از طرفی وجود یک سری از مشکلات مانند افسردگی، اضطراب، اختلال غذا خوردن یا اختلالات شناختی که در افراد دیابتی شایعتر است میتواند اثر سوء بر روی خود مدیریتی داشته باشد و به شکل غیرمستقیم بهعنوان موانع بهرهوری از آموزش و خود مدیریتی دیابت محسوب شوند.
دیسترس مرتبط با دیابت، اختلال بیش فعالی و کمتوجهی (ADHD)، افسردگی، اعتیاد و هر اختلالی در یادگیری، حافظه، توجه، انعطافپذیری رفتاری یا کارهای اجرایی میتواند سبب اختلالات شناختی شود. این اختلالات میتوانند بر روی انتقال دانش و مهارت و قابلیت استفاده از آنها تأثیرگذار باشند و درنتیجه بر روی رفتارهای خود مراقبتی و نتایج کنترل قند خون اثرگذار هستند.
بهعنوان راهکارهای برای رفع موانع دستیابی به DSMES، میتوان به ارزیابی این موارد توسط کادر درمان و در صورت لزوم ارجاع به روانشناس اشاره کرد. ارزیابی مداوم و حمایت از اجزا ضروری هستند که کمک میکنند تغییر رفتار پایدار باقی بماند و تغییر کلمه آموزش خود مدیریتی را به آموزش و حمایت خود مدیریتی تقویت میکنند.
از طرفی استفاده از فناوریهای مختلف برای ارائه خدمات مانند برنامههای تحت وب، آموزشهای از راه دور، اپلیکیشن ها و برنامههای که از راه دور قابل مدیریت هستند، میتوانند سبب افزایش دسترسی فرد و استفاده مداوم از خدمات آموزشی و حمایتی شوند.
اقدامات خلاقانه و بیمار محور که با توجه به تفاوت سطح سواد مخصوصاً سواد ریاضی، زبان، فرهنگ، چالشهای فیزیکی، چالشهای ساختاری و خواستههای سلامت جامعه و چالشهای مالی طراحیشدهاند و منجر به برطرف شدن نیازهای افراد میشوند نیز میتواند به دسترسی بیشتر این آموزشها و حمایتها منجر شود.
یکی از رسالت های انجمن دیابت گابریک رفع موانع دسترسی به آموزش و حمایت دیابت است که با اطلاع رسانی و آموزش دیابت سعی در انجام این مهم دارد.